EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A mai dízel és benzinmotoroknak a része az EGR szelep, aminek a cseréje nem olcsó mulatság.
EGR szelep tisztítás - Érdemes rá figyelni

A mai dízel és benzinmotoroknak a része az EGR szelep, aminek a cseréje nem olcsó mulatság. Hogy lehet megtisztítani vagy a cseréjét megúszni?

A környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően, a mai autók motorjai olyan bonyolulttá váltak, hogy régebbi atomerőművet és űrhajót is túlszárnyal néhány új motor összetettsége.

A hasonlat sajnos nem akkora túlzás, mint amennyire elsőnek látszik. Az autók zöldebbé tétele az 1970-es években kezdődött és az 1980-as években indult meg igazán. Ekkor jött „divatba” Európában a katalizátor. A görög eredetű szó azt a folyamatot jelenti, mikor különféle anyagok, körülmények, felgyorsítanak pl. kémiai folyamatokat. A katalizátorban lévő fémek tisztítják meg a motorból kijövő kipufogógázokat. A témához kötődik az EGR szelep, amelynek első bevetése az 1970-es években történt. A három betű egyébként a kipufogógáz visszavezetés angol szavaknak a kezdő betűit takarja.

Ez a technika úgy működik, hogy az EGR szelep a belsőégésű motor hengereibe - szabályzottan - visszavezeti a kipufogógázok egy részét. A technika megjelenésének az oka rendkívül egyszerű: így csökkentik le az igen mérgező nitrogén-oxidoknak a szintjét.

Nem túl barátságos az a környezet, amiben az EGR szelep és a hozzá tartozó csövek, szabályzó elemek dolgoznak. A kipufogógázok hőmérséklete 500-800 fok közé tehető, ez a gáz, az EGR szelepen át jut vissza a motorba, általában lehűtve...

Az EGR szelepnek és a csöveknek a gáz továbbítási képességét egy másik tényező is nehezíti: ez pedig a kipufogógázban lévő korom szemcsék és az elégetlen olaj maradványok. Ezek az anyagok előszeretettel rakódnak le az EGR szelepen, a gáz elvezetésére szolgáló csövekben, a Coolerben, a motor szívócsövében és a szívószelepeken is...

A huncutság ott található, hogy az EGR rendszer - azaz a motort tisztább üzeművé tévő technológia - a dízel és benzin motoros autókban is szerepet kapott. Azért mindkét motorfajtánál használják az EGR szelepet, aminek sajnos borítékolható az eltömődése. Ennek az egyik jele az ingadozó vagy a rossz alapjárat. Ha az EGR szelep beszorul vagy lassabban működik, akkor ez lassabb gáz reakciót is eredményezhet. A nagyobb és költséges javítások megelőzése céljából érdemes az EGR szelepet időnként megtisztíttatni. Ezzel a beavatkozással, megelőzhető a jóval nagyobb költségekkel járó EGR szelep csere.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Elon Musk árnyékában

Az elektromos autók úttörői

Akik próbálják utolérni a Teslát.

Hogyan használd autóban az ózongenerátort?

Hogyan használd autóban az ózongenerátort?

Mire jó egyáltalán egy ózongenerátor? Mutatjuk.

Nissan 370Zki

Síléc és hernyótalp a sportkocsin – Nissan 370Zki

A hernyótalpakat elég sok autóra fel lehet szerelni, például egy Nissan 370 Z-re is