Kia Niro Plug-in hibrid és hibrid – Prius ellenfelek

A Kia bemutatta a hazai piacon e-Nirót, amit megelőzött már két Niro hibrid. A Prius és más hibridek koreai ellenfele izgalmas ajánlatok azoknak, akik még nem akarnak váltani teljesen elektromos autóra.
Kia Niro plug-in hibrid

Az utóbbi évek és az előttünk lévő esztendők történelmi időknek tekinthetők az autóiparban. A nagy áttörések és az átalakulások ideje, ráadásul az elektromos autóknál és a hibrideknél mostanság történik egy fontos váltás. Eddig a pontig – különösen az elektromos műfajban - a furcsa formájú, kisebb hatótávolságú modellek szerepeltek, amelyek megvételéhez eléggé zöldnek kellett lennie a tulajdonosnak. Vagy választhatták a Tesla és Jaguar gyártmányait, nagyobb hatótávval és méreg drágán.

Az úttörő korszaknak is nevezhető szakasz lezárult, ugyanis 2019-re a piac annyit változott, hogy most már autó formájú hibrideké, tölthető hibrideké és elektromos autóké lesz a főszerep. A gnómok már nem támadnak.

Az új korszak egyik üdvöskéje a Kia Niro, amely gyorsan a műfaj tetejére kerülhet. Az oka a népszerűségnek, hogy a koreai gyártó egyből három zöld modellt készített a Niro szabadidő-autóból. A tisztán elektromos e-Niróval szerzett tapasztalatokat és a modell háttér információit itt találja.

A Niro zöld széria első tagja 2016 májusában lépett színre. Az első jövevény a hibrid volt, őt követte 2017 júniusában a tölthető hibrid, amelynek az akkumulátora 58 kilométeres hatótávolságot biztosít.

Mielőtt beszámolnánk a néhány kilométeres tölthető hibrides vezetési tapasztalatunkról, pár szóban a hibridről is ”megemlékezünk”. Ezek sajnos szóbeli adatok, de elég biztatóak. Akinek a méret vagy a Niro nem tetszik, választhatja az Optima hibridet is a Kia kínálatából.

Visszatérve a Niróhoz, a hibrid és a tölthető hibrid legnagyobb erénye, hogy nem bolygókerekes vagy fokozat-nélküli (CVT) a sebességváltója, hanem hatsebességes dupla-tengelykapcsolós. Ennek előnye, hogy nincs a magasabb fordulaton előjövő üvöltő motorhang, miközben az autó nem halad. A hibriddel nagyon óvatosan haladva és sokat vitorlázva 2,5-2,8 literes fogyasztást is lehet produkálni. Ezt csak megszállottan és a rendszert jól kiismerve lehet hozni, életszerűbb használattal a 4-5 liter a reálisabb. Ezzel a változattal nyugodtan kiváltható a dízelmotor, aki sokat jár városban, annak ideális lehet.

A Niro plug-in hibridjével megtett kb. tíz kilométer alatt tapasztaltuk, hogy az autó hajtásrendszere jól összehangolt. Fontos adat, hogy tölthető hibrid akkumulátora 58 kilométeres elektromos hatótávolságot biztosít. Ezzel a rövidebb távú ingázás, városi közlekedés jól megoldható, miközben csak az elektronok mozgatják az autót. A váltás az elektromosról a hagyományos motorra csak a hangból észlelhető. Erősebb gyorsításkor persze a robbanómotoré a főszerep. Lejtmenetben, gáz elvételkor lazán lehet vitorlázni és takarékoskodni, az autó működésében lévő összhang példás.

A zöld Nirók árai a következőképpen alakulnak, az öntöltő hibrid belépő ára 7 millió 199 ezer forint, aki a zöld rendszámos tölthető hibridre vágyik, az 9 millió 849 ezer forinttól viheti haza.

Benedek Attila

Fotó: szerző

Kapcsolódó cikkek

Ford Mustang Mach-E - A vadló újragondolva

Ford Mustang Mach-E - A vadló újragondolva

A Ford első komoly elektromos autója, ami természetesen suv.

ID.3

VW ID.3 - Előretolt helyőrség

A Bogár, és a Golf nyomában az ID.3