Kia e-Niro – Elektromos autó, remek hatótávval és jó áron

A Kia Magyarországon is bemutatta az e-Nirót, amelynek a reklámarca az Oscar díjas Robert de Niro. A színésszel meglepően humoros és ötletes reklámokat forgattak a Kia kreatívjai. Érdemes sietni a kereskedésekbe, mert a magyar piacra szánt autók hamar el fognak fogyni. Az oka, hogy a 2018. szeptemberében debütált modell csak mostanság érkezett hazánkba, mert a Kia elsőként a nagyobb felvevő képességű, nyugat-európai országokat kiszolgálta ki. Ezért döcögős az itthoni felhozatal.

Az oka a nagy keresletnek, hogy a Kia megtalált egy rést a piacon, amire eddig rajta kívül csak a Hyundai ”ugrott” rá. Ez pedig az a kategória, amelyet a mostanság debütáló Jaguar, Mercedes-Benz és Audi mellett, leginkább a Tesla uralt. Ez az a liga, ahol bő 300 vagy valamivel 400 kilométer fölötti hatótávot kínálnak. Ez a hatótáv, árban kifejezve a húsz millió forint fölötti kategóriát jelentette. Eddig. A Kia e-Niro erősebb akkus változata a fenti területre tolakszik be, mert hivatalosan 455 kilométeres hatótávot kínál 11 millióért. (A jól hangzó ár már tartalmazza az 1,5 milliós állami támogatást.)

Ez az ár/hatótávolság arány már sokak érdeklődését felkeltheti, mert a gyakorlatban biztosra mondható 350-400 kilométer körüli hatótávval kiválthatónak tűnik egy hagyományos meghajtású autó. A vételénél az ár mellett fő a motiváció, hogy az e-Nirónál kevesebb a töltőhely kereső para. Ennek nem csak a nagy hatótáv az oka: széria az importőr által gyárilag berendelt töltés és hatótáv javító akku hőtartó rendszer. Így az e-Niro az egyik legélhetőbb, kiváló ár/érték arányú elektromos autónak tűnik.

Az e-Niro kétféle hatótávolságú akkumulátorral érhető el. A kisebbik modellben 39,2 kWh-ás csomag található, amelyet 136 lóerős villanymotorral párosítottak. Ezzel a felállással 289 kilométeres az e-Niro hatótávolsága. Ez a WLTP szabvány szerinti érték, ami egész jól megközelíti a valóságot. Ez a nagy testvérnél 455 km. Az e-Niro 64 kWh-ás változatának az állami támogatásos – 1,5 millió forinttal csökkentett – ára 11 349 000 Forint, ha a minden jóval felszerelt csúcsváltozatban gondolkodik valaki, akkor 13 798 000 forinttal kell a kasszához fáradnia.

Az e-Niro teljesen élhető a mindennapokban, mert 4,3 méter hosszú és divatos szabadidő-autó formát rajzoltak neki. A VW Golf méretű kompakt autó és suv ellenfél külsejében egyedül a hűtőrács nélküliség utal az elektromos hajtásra. Árban egész jól partiban van a konkurensekkel, a 451 literes csomagtere pedig lefőzi az ellenfeleket, még a kategória vezető Nissan Leaf is mögötte kullog a 435 literjével. Ráadásul a fogyasztási versenyben is megelőzi a Leafet.

A hátsó ülések lábterét is bőséggel mérték: 189 centire beállított első ülés mögött, a térdek és az ülés háttámla között tíz centinyi hely található… Szóval hely a hiányra nem lehet panasz.

Az e-Niro 204 lóerős kivitele aránylag dinamikus, mert a százra gyorsulása 7,8 másodperc, ennél izgalmasabb az 50 km/órára szökkenése. Itt a villanymotor azonnalisága jól kijön, városban nincs értelme leállni vele versenyezni. Az autó alumínium elemekkel fűszerezett futóművel szerelik. Az alacsony súlypont előnye elvitathatatlan: az egyik legstabilabb szabadidő-autó az e-Niro. A villanymotor nyomatéka és gyorsulása a csendes, jól leszigetelt fülkében hozza az elektromos autós életérzést. Amit szokni kell, az a váltófülek használata. A rövid próbán próbálgattuk, de elsőre fura volt a fékezés a jobb oldali váltófüllel… A másikkal lehet állítani visszatöltés erősségét (B állás), ennek a megoldásnak talán városi közlekedésben lehet értelme.

Benedek Attila

Fotó: szerző