Bridgestone Turanza T005 – A vevők igényeire szabva

A világ legnagyobb gumigyára olyat tett, amit még senki sem az iparban: 25 ezer felhasználót kérdezett meg, hogy mik az elvárásaik az abroncsokkal és a félelmei a közlekedéssel kapcsolatban. Így született meg a T005-ös gumiabroncs.
Bridgestone Turanza T005

A Bridgestone biztosra akart menni, ezért kérdezte meg a vásárlóit, a felmérés fő célja az volt, hogy megértsék a végfelhasználók gumikkal kapcsolatos érzelmi és használati elvárásait. A másik, nem kevésbé fontos cél az volt, hogy az autóvezetőket jobban megértsék, hogy milyenek a mindennapi a vezetési szokásaik, milyen hatások, kihívások érik őket. A célközönség nagy részét a nyugat-európai sofőrök szolgáltatták, de a megkérdezettek között voltak flotta üzemeltetők is.

A begyűjtött és alaposan kielemzett adok után álltak neki a gumi fejlesztésének.

A megkérdezetteknél a legtöbb gondot a vizes úton történő előzés jelentette, a városi forgalomban pedig a váratlan közlekedési helyzetek elkerülése a legnehezebb és legveszélyesebb forgalmi szituáció. Főleg esőben.

Egészen pontosan a vizes úton történő kanyarodás és az irányíthatóság volt a gumi legfontosabb tulajdonsága, ugyanis a válaszadók 43 százaléka számára ez volt a két legfontosabb tétel. Pluszként ott volt még a lehető legrövidebb féktávolság elérése. A gumival kapcsolatos kívánalmak között pedig súlyozottan szerepelt az élettartam is.

Érdekesség - ahogy az autóknál - a gumi márkáknál is léteznek kategóriák, szakosodások. A Bridgestone a prémium ligában szerepel, az átlagos vásárlói igényeket vagy az olcsóbb abroncsokat a cég által felvásárolt más márkák biztosítják. Ez a felállás a Bridgestone-nál úgy néz ki, hogy 1988 óta tartozik hozzá a Firestone és az amerikaiak tulajdonába lévő Dayton. Ezzel a felállással a japánok lefednek majdnem minden ár és minőségi kategóriát.

Vissza a gumi tulajdonságokhoz, az előbb említett kívánalmak szöges ellentétben állnak a száraz úton történő fékezéssel és az ív tartással. Ezek valamennyire mutatják a gumigyártás nem egyszerű voltát...

A végtermék elkészültéhez be kellett vetni egy kis nano technológiát is, a Nano Pro-Tech néven futó megoldásnak köszönhetően a kopásállóságot és a tapadást biztosító szilika részecskék már teljesen egyenletesen osztódnak el az abroncsban. Az ezt biztosító különleges eljárást a Bridgestone két éves munkával dolgozta ki és természetesen hét pecsétes titokként őrzi. Ezt használják a tatabányai gyárban is, mivel itt alkalmazták elsőként ezt a megoldást. A márka nyári abroncsa, egyébként száz fölötti méretben készül.

A gumi technológiák iránt rajongóknak meg kell említeni a mintázat különlegességét, amit a lekerekített széleket és az összekapcsolt mintákat jelent. Ezek segítik a jobb tapadás és a nagyobb kanyarsebesség elérését.

A felmérés fontosságát és jelentőségét mutatja, hogy az elkövetkező években a kifejlesztett mintázat és technológia alkalmazásra kerül a Bridgestone szinte minden személyautó abroncsánál.

Benedek Attila

Fotó: Bridgestone, szerző

Kapcsolódó cikkek

Így válasszunk LED fényhidat, hogy később ne érjen csalódás!

Így válasszunk LED fényhidat, hogy később ne érjen csalódás!

Napjaink egyik legnépszerűbb kiegészítő gépjármű LED világítása nem más, mint a LED fényhíd.

Okosautó - mutatjuk, milyen

Az autója okosabb, mint ön?

Az újabb autók fedélzeti rendszerei, sok tulajdonosnak feladják a leckét...

Elon Musk árnyékában

Az elektromos autók úttörői

Akik próbálják utolérni a Teslát.