Vespa szüzeknek – Darázs történelem, már túl a hetvenen
Ez a motor is bizonyítja, hogy a repülésben vagy az űrhajózásban dolgozó mérnökök egész más szemmel nézik a világot. S ha a földi járművek tervezésébe fognak, akkor sok érdekes dolog születik, lásd a például a Vespát, vagy Colin Chapman versenyautóit. Az űrhajózás terméke még a szénszálas műanyag, amely az 1981-es szezonban használt McLaren MP4/1 versenyautóban debütált és el is búcsúztatta az alumínium vázat.
A történetünk 1884-ben indult a Piaggio & Co. S.pA. megalapításával, ekkor a fő profil a vonatok és a vasúti kocsik gyártása volt. A vállalkozás 1917-ben tért át repülőgép gyártásra és a hadi ipari megrendelésekre, az 1930-as években 21 világrekordot állítottak be a repülőikkel. A második világháborúban természetesen a szövetségesek kiemelt célpontjai között szerepelt a gyár, így 1944-ben már a porig rombolt üzem és államilag tiltott repülőgép gyártás "alapozta" meg a jövőképet.
Ekkor az általános szegénység miatt a legelterjedtebb közlekedési eszköz a kerékpár volt. Autóról álmodozni sem volt lehetőség, annyira reménytelen volt a helyzet.
Olaszország felszabadulását követően a Piaggiónál is keresgélték a jövőt. A repülők utáni következő termék egy motorkerékpár volt, amely nem követte a megszokott építési módot. Felhasználták a repülőknél bevált, mindössze nyolc colos (kb. húsz cm) kereket és olyan közlekedési eszközt hoztak létre, ami védte a motoros lábát a felcsapódó sártól, víztől. Ezen felül a a lábaknál lévő hely sík felületű volt és a motor kezelőszervei a kormányra kerültek.
Az elkészült prototípust MP5-nek hívták, ezt Renzo Spotti és Vittorio Casini alkotta. Az MP5 beceneve Donald kacsa volt, amit olaszul Paperinónak hívnak. Az első gépet alaposan átrajzolta Corradino D' Ascanino, ő az mérnök, akinek a helikopter korai változatát köszönhetjük... A 98 köbcentis motor hátra kerül, a három sebességes váltóval együtt, a váz pedig acél lemezekből készült. Amikor az MP6-ot meglátta a Piaggio főnöke, akkor így kiáltot fel: Hát ez úgy néz ki, mint egy darázs! Olaszul a mondat így hangzik: „Sembra una vespa!"
A történelmi dátum, 1946. április 23.: ekkor fogadta el az olasz szabadalmi hivatal a darázs, azaz a Vespa a terveit.
1946-ban 2500 darab Vespa gördült le a gyártó sorról. A következő esztendőben pedig már kereken 10 ezer, 1948-ban duplázódott ez a szám, 1949-ben pedig már 60 ezer Vespát adtak el a kereskedők. Erős húsz év múlva már elérte a négy milliós darabszámot az addigi gyártás, 1980-ban pedig a tízet. A márka hetvenedik évfordulóján, 2016-ban már túl voltak a 18 milliomodik kis motor legyártásán.
A szekér akkor indult be igazán és vált divat ikonná a Vespa, mikor 1953-ban bemutatták a Római vakáció című filmet, amiben Audry Hepburn és Gregory Peck egy Vespával járta körbe az olasz fővárost. Elég sok híres színész, pl. Marlon Brando is Vespára ült, közben megalakultak a Vespa Klubok és a lavinát csak a japán gyárak robogó áradata tudta megfékezni.
Benedek Attila
Fotó: Vespa, Veloce Publishing