Autó bemutatók a CES-en

Az „Elektronikai cikkek bemutatóján” már régóta nemcsak televíziókat, drónokat és más tisztán elektronikus cikkeket mutatnak be. Az autóiparban is előretört az információs technológia.
Egyre jobban fejlődik az autóipar

Az „Elektronikai cikkek bemutatóján” (Consumer Electronics Show) már régóta nemcsak televíziókat, drónokat és más tisztán elektronikus cikkeket mutatnak be. Az autóiparban is előretört az információs technológia. És mindkét területen nagyon nagy a fejlődés. Így a CES mindkét területen kirakatot képez a jövőbe. A legjobb példa: mialatt a Mercedes Detroitban a G osztályú terepjárók legújabb, több mint 2 tonnás változatát hozza ki, Las Vegasban egy új, az Apple Sirijéhez hasonló beszélő készülék (intelligens személyi asszisztens) jelenik meg. A készülék által mondott „hideg a lábam” rövid mondat elég lesz ahhoz, hogy a kocsiban levő komputer a lábtérben a fűtés irányát megváltoztassa.

A konkurens Volkswagen és Hyundai a CES-t arra is használja, hogy nyilvánosságra hozza az Aurora Innovations Inc. céggel való együttműködését. Az Aurora a Szilícium-völgyben (Silicon Valley) működő sztárcégek egyike, melynek vezető szerepe van az autonóm autók fejlesztésében. Mindkét autógyár föl akarja használni az amerikaiak tudását ahhoz, hogy 2020-ra az önjáró járművek piacra kerülhessenek. És világosan látszanak a jövő követelményei is. Egyértelmű tendencia: Kevesebb gomb, nagyobb kijelzők és egyszerű használat a mind jobban kifejlesztett beszélő készüléknek (intelligens asszisztensnek) köszönhetően.

A bemutató egyik kimagasló érdekessége a svájci Rinspeed cég „Snap” elnevezésű busz típusa. Ennek a járműtípusnak a különlegessége nemcsak az, hogy önállóan, vezető nélkül közlekedik, hanem az alsó részre különböző felső részeket lehet helyezni, és így többek között akár áruszállításra vagy városnézésre is lehet használni. A CES egyik sztárja egy eddig alig ismert cég. Ez a Byton nevű kínai startup vállalat, amely egy SUV-ot (szabadidő autót) mutatott be, amely 2019-től Kínában már piacra kerül, és ami mindenben különbözik a konkurens cégek, egyebek közt a Tesla kocsijaitól.

A szokásos irányító eszközök helyett egyetlen nagy, 1,25 méter széles interaktív képernyő van, amely kézmozdulatokkal is irányítható, ezenkívül a kocsiba épített rendszer arcfelismerésre is képes, ennek alapján azonosítja az utasokat és a vezetőt, és a kocsi kinyitása is ennek segítségével történik.

Míg a CES-en bemutatott prototípust még vezetni kell, világos, hogy amikor jövőre már az utakon is megjelenik a kocsi, akkor autonóm (vezető nélküli) autó lesz. A kocsik hajtása egyébként elektromotorral és 500 km hatótávolságú akkumulátorral történik. Természetes, hogy a Byton kocsijai is elektromos hajtásúak. Ezt már nem is említik, Las Vegasban ez már egészen természetes. És a CES-en is, ami a világ legfontosabb autóbemutatója.

Kapcsolódó cikkek

Jon Olsson autói

Jon Olsson: a síelő autói

Az extrém autó átépítéséiről is jól ismert a svéd síző

Jeep Compass teszt

Jeep Compass - A Grand Cherokee nyomában

Jeep a mindennapokra és minden terepre

Rendszámtáblák Belgiumban

Rambo, smile, Allah

A belga rendszámokra szinte minden rá kerülhet, és rá is kerül.