Az ismeretlen legenda nyomában – Honda Super Cub

Hatvan éves a legenda, aminek a gyártási darabszáma már tavaly túllépte a százmillió darabot, erről a csodagépről felénk alig tud valaki.
Super Cub

Viszonylag bennfentesnek vagy legalábbis valamennyire tájékozottnak kell lenni ahhoz, hogy a Honda legendás masináját ismerje valaki Magyarországon. A gyártás 1958 augusztusában indult, a motor pedig bomba meglepetést okozott a piacon. A nagy szenzáció az, hogy korszerűsített formában, nagyobb hengerűrtartalommal ma is készül, 15 ország, 16 gyárában...

A kor amiben indult a Super Cub izgalmas: közel húsz évvel vagyunk a második világháború után, az átlagember akkoriban már nem motorra vágyott, hanem autóra. A Honda ebben a korban dobta piacra a négyütemű, 50 köbcentis masináját, ami léghűtéses volt és fekvőhengeres. Ez a kétütemű lázban égő akkori világban, a megszokottól teljesen eltérő irány volt.

Az első modell 9500-as fordulaton adta le a maximális teljesítményét (4,5 LE), a hatvanas évek közepén érkező frissített változat pedig már elérte a tízezres fordulatot és a 4,8 lóerőt! A fogyasztása eközben minimális volt.

A fenti adatok, a motor tartóssága és az igényes részletmegoldások képet adnak arról, hogy mi lehetett a siker recept. A legfőbb vonzóerő a jó minőség és az egyszerű szerkezet párosa volt. A Super Cub préselt acél vázat kapott, ami könnyű és erős volt, ehhez jöttek a nagy méretű kerekek és az akkor már fényezetlen műanyagból készült fehér lábvédő. Ez az összeállítás védett a felcsapódó víz és sár ellen, ráadásul a nagy kerék és a jó rugózás párosa a városban páratlan manőverezhetőséget biztosított.

A megcélzott közönsége a motornak a fiatalokon kívül a nők és azon a férfiak voltak, akik eddig a városi közlekedésben ódzkodtak a motortól pl. a zajosság miatt. A kuplung nélküli váltóval szerelt Super Cub, a postásoknál és más motorral dolgozó szakmákban is népszerűvé vált, mert fél kézzel is lehetett vezetni.

Ha ez a műszaki alap nem lett volna elég, a gyár baráti árat szabott a Super Cub-nek, és elkezdte forgalmazni az Egyesült Államokban. Ide tartozik az a reklám kampány, amely igazán ismertté tette a motort, és gyakorlatilag kultusz tárggyá varázsolta. „A Hondákon a legszimpatikusabb emberekkel találkozol", ez volt a mondat, ami a magazinokban és sok helyen hirdetett motort igen népszerűvé tette. A „You meet the nicest people on a Honda” kifejezés és a reklám kampány pedig bevonult a marketing történelembe, ahol ma is tananyag.

A népszerűségről sokat elmondanak a számok is: 1992-ben érték el a 20 milliós darabszámot, 2008-ban már a hatvan milliomodikat ünnepelték, 2014-ben első járműként három dimenziós védjegy oltalmat kapott Japánban. 2017 novemberében lépték át a százmilliós darabszámot. Ha mindenféle kivitelt beleszámolunk, akkor már 300 milliót is meghaladja az eladott legendás Hondák száma.

Benedek Attila

Fotó: Honda

Kapcsolódó cikkek

Piaggio MP3 YOUrban, robogó

Három keréken - Piaggio MP3 YOUrban

Ha a kétkerekű motort nem tartja biztonságosnak, váltson három kerékre!

vespa, vespa történelem

Vespa szüzeknek – Darázs történelem, már túl a hetvenen

Az olasz robogó már jó ideje formatervezési ikon is