UTV – A forradalom előszobájában

Az egyik legjobban mutatja az UTV-k keresettségét, a rájuk épülő háttéripar nagysága. A kiegészítőket áruló cégek gomba mód szaporodtak, érdekesség, hogy nem csak a versenyzésre használt holmiknak van nagy keletje, hanem a munkára használt eszközöket is csinosítják, erősítik és ellátják több kiegészítővel.

 

A hárombetűs elnevezés a Utility Tast Vehicle szavakat takarja, amely feladatra használt járműnek lehetne fordítani, a csővázas járgányokra a Side by Side (SxS), a ROV és a MOHUV rövidítést is használják. Az utóbbi rövidítéseket, szórakozási céllal használt járműveknek lehetne fordítani.

Az említett masinákat arról lehet felismerni, hogy szélesebbek, mint a quadok, autókormánnyal lehet irányítani őket, két egymás melletti üléssel és biztonsági övvel szerelik őket szériában. A legfontosabb ismérvük, hogy gyárilag beépített bukókerettel látták el őket. Ez talán a legfontosabb tulajdonságuk, mert a quadoknál – a bukókeret és a biztonsági öv miatt - jóval biztonságosabbak.

A négy és hat kerekű kivitelei léteznek, általában az összes kereküket meghajtják, de léteznek 4x2-es hajtásképletű változatok is. A váltójuk az esetek nagy részében automata, és a legtöbb összkerékhajtású változat, rendkívül jó terepjáró. A hengerűrtartalmuk változó, általában 500 köbcentis, négyütemű motor képviseli a belépő szintet.

A felhasználási céljuk alapján a legkönnyebb bekategorizálni őket, a leglátványosabb ligájuk a sportolás, ahol több területet is megkülönböztetünk.

Itt találni a durva sziklás terep leküzdésére alkalmas, fejlett 4x4-es rendszerrel rendelkezőket, a Dakar rali-szerű, terepralikon is elterjedtek.

A tengerparton, sivatagban történő száguldásra is használják, ez a stílus jól megkülönböztethető a járgányra szerelt, hosszú antennán lévő kis zászlóról. (A zászló biztosítja a dombokon le-fel történő közlekedéskor a láthatóságot.)

Az USA-ban az autókrosszpályákon is komolyakat vívnak velük, verseny sorozatok épülnek rájuk, de nagyon népszerű még a mély sárban, vizes részeken történő sárversenyzés is.

Benedek Attila

Fotó: gyárak