Az autója okosabb mint ön?

A téma megközelítése érthetetlennek tűnik, elsőre. Az autó értékesítő munkakör egyszerűnek látszik: ücsörög az eladó a szalonban és várja a kuncsaftokat.

A világ változott, a válságot követően sok autószalon bezárt és komolyan megrostálódott a szakma. Az értékesítői munkáról érdemes tudni, hogy sokan tiszta jutalékos rendszerben dolgoznak, ez azt jelenti, hogy a hónap végén a bevétele attól függ, mennyi eladást produkált. Az értelmesebb tulajdonos a jól termelő értékesítőt megbecsüli és képzi, mert komoly hasznot hoz a cégnek.



Talán a 2014-ben kijött új autóknál volt a váltás, ekkortól indul el igazán az elektronizálódás. Ez volt az pont, ahol a luxus autókban használt LCD kijelzős műszerfalak ára annyira lement, hogy a tíz millió forint körüli áru autókba is bekerültek. Az LCD árak esésére példa, hogy manapság elérhető ez a fajta "űrtechnika", például az új VW Polóban is.

Ez mellett elkezdték használni a tucatnyi színben beállítható beltér világítást, a folyadék kristályos kijelzőkkel jött, hogy - ezeknél - számtalan formában állítható műszerfal képe, grafikája. Az elektronizálódáshoz tartozik a radaros sebességtartók és számtalan más vezetési segéd megjelenése, csatlakozik még a társasághoz a műszerfal közepén trónoló táblagép is.



Léteznek gyorsan kiismerhető, nem túl komplikált rendszerek, de ahogy az árskálán haladunk felfele az autók műszerfala, központi kijelzője is egyre nagyobb tudásúvá válik.

Ezek kiismerése megér „egy misét”, érdemes rászánni egy vagy több délutánt és végig zongorázni a menüket. Ehhez praktikus elővenni a használati utasítást és az értékesítő telefonszámát előkeresni.

Így kapcsolódik a szokatlan felvezetés a témához, ugyanis ma nagyobb a szerepe az értékesítőnek, mint korábban. Neki” vágnia” kell, hogy mi és hogyan működik a rendszerben, mert ő a stabil pontja a vevőnek. Ha jól csinálja a munkáját, akkor elégedett a vásárló és visszajön. Szélhámoskodni nem érdemes, mert a vásárlók, az érdeklődők az internetnek köszönhetően nagyon tájékozottak, és gyorsan ”lebukik” a képzetlen eladó.



Amit tulajdonosként vagy autó használóként lehet tenni, hogy barátságba kerül a járműve általa kínált lehetőségekkel. Érdemes egy délutánt rászánni és személyre lehet szabni a rádió állomásokat, össze lehet lőni az okostelefonokat a rendszerrel, kipróbálni a kihangosítást, beállítani a hifit. Érdemes kipróbálni a navigációt, ha túl bonyolult, lehet maradni az okostelefonnál. Az árskálán fentebb menve, egyre több lehetőség rejlik az autóban, ahol a légkondicionáló, ülések és más kényelmi funkciók beállításával lehet elnyújtani a négykerekűvel való ismerkedést. A következő lépcsőt a sebességtartó automatika és a vezetés segédek jelentik.



A leírt módszer dedósnak és lekezelőnek tűnik, de a technika már eljutott olyan szintre, hogy több idő kell a megismeréséhez, mint a régi autórádió működtetéséhez. A módszer pedig olyan helyről jön, ahol muszáj gyakorlatiasnak lenni: tengerészet, katonaság. Ezeknél a szervezeteknél a rengeteg gyakorlás hozza az eredményt. Az autónál ez úgy csapódik le, hogy nem a forgalomban kell próbálgatni a rendszert, hanem állóhelyben begyakorolni ezek kezelését. Ennek a gyakorlatozásnak komoly baleset megelőzési előnye is van. A másik dolog, ha jól ismeri a kocsit, akkor tudja, hol kell kikapcsolnia az idegesítő dolgokat, ezzel jobban a szolgálatába állítja a technikát.

A másik, talán lényegesebb dolog az előbb leírtaknál, hogy a mai járművek elektronikai rendszerei, jóval nagyobb tudásúak és sokat segítik a vezető és az utasok kényelmét. Hogy ezt kisebb-nagyobb részben ki is lehessen használni, ismerni kell a rendszert, ami működteti.

Benedek Attila

Kép: gyárak